InfoCredit

Targi o zgodę na targi

Czy wiesz, że…

  • 24,5 proc. – o tyle spadły przychody grupy 8 spółek z polskiej branży targowej w 2020 r. – wynika z danych analizowanych spółek, które opublikowały już wyniki za ubiegły rok.
  • Strata na sprzedaży pogłębiła się z 9,8 mln zł do 83,99 mln zł.
  • Co ciekawe – wynik netto grupy 8 spółek w 2020 r. był na plusie (14,8 mln zł wobec straty 18,8 mln zł w 2019 r. To oznacza, że liderzy branży szybko znaleźli sposób na działalność w epidemii i potrafili wykorzystać programy pomocowe
  • Szeroka branża targowo – eventowa szacuje, że realne straty to już 2,5 mld zł.

 

Branża targowa jako jedna z pierwszych odczuła obostrzenia związane z epidemią i jako jedna z ostatnich otrzymała szansę normalnej działalności. W sumie była narażona na ponad rok całkowitego zastoju. Targi w reżimie sanitarnym mogą odbywać się od 6 czerwca. Problem w tym, że wakacje dla branży targowej to martwy okres. Według ostrożnych szacunków Komitetu Obrony Branży Targowej (KOBT) na rynku zostało już tylko ok. 35 proc. firm sprzed pandemii, których moc produkcyjna teraz wynosi tylko 40 proc. Branża apeluje o pomoc i elastyczne podejście do sytuacji epidemicznej. Takie, które pozwoli jej przetrwać kolejną falę. Tym bardziej, że targi to nie tylko duże i znane firmy. To także drobni przedsiębiorcy kooperujący z organizatorami targów – fachowcy od nagłośnienia i oświetlenia, twórcy scenografii, czy budowniczowie scen.

W InfoCredit prześledziliśmy wyniki spółek z branży targowej, które opublikowały już raporty za 2020 r. Jest ich 8. Ich zsumowane wyniki potwierdzają, że to był bardzo trudny rok dla branży. Jednak liderzy, mimo znacznego spadku przychodów, potrafili dostosować się do nowej rzeczywistości. 

 

Przychody analizowanej grupy porównawczej w 2020 r. spadły o 24,5 proc. W przypadku liderów te spadki są jeszcze większe – przychody MTP są niższe o 42 proc. Warto jednak zwrócić uwagę na Ptak Warsaw Expo. Przychody tej spółki w 2020 r. wzrosły o prawie 70 proc.

 

Strata na sprzedaży analizowanej grupy pogłębiła się z 9,8 mln zł w 2019 r. do 83,99 mln zł w 2020 r. Wynik operacyjny i netto grupy jest już jednak na plusie (operacyjny 28,2 mln zł wobec -11 mln zł w 2019 r., netto 14,8 mln zł wobec straty 18,8 mln zł w 2019 r.). Co to oznacza? Po pierwsze – mocną redukcję kosztów, po drugie – wykorzystanie szans jakie targom dawała przestrzeń do organizowania zaplecza do walki z epidemią. I elastyczność, by podjąć nowe działania.

 

– Wyniki analizowanej grupy potwierdzają, że duże firmy z branży wykorzystały szansę na zmianę działalności do maksimum. To jednak tylko część szerokiej branży targowej. Największe problemy miały mniejsze firmy i podmioty kooperujące z targami. I to one stanęły na skraju bankructwa. To nie jest dobra informacja, bo po epidemii konkurencja w branży będzie znacznie mniejsza – mówi Jerzy Wonka, dyrektor ds. rozwoju InfoCredit.

 

Jeśli chcą Państwo prześledzić jak zmieniała się kondycja innych branż w roku 2020 prosimy o kontakt: media@infocredit.pl.

Potrzebujesz wyceny lub zamówienia?
Napisz do nas