Ponad 24 tys. nowych aktywnych działalności gospodarczych w 2023 r. i 14,6 tys. od stycznia do maja 2024 r. Najchętniej rejestrowaną specjalnością jest działalność związana z oprogramowaniem. Ulubione miasta to Warszawa, Kraków i Wrocław. Tak wygląda ukraiński mikrobiznes w Polsce w ostatnich kilkunastu miesiącach – wynika z danych firmy analitycznej InfoCredit.

Działalności gospodarczych prowadzonych przez obywateli Ukrainy w Polsce od 2022 r. regularnie przybywa. Pierwszą, znaczącą falę, zanotowaliśmy tuż po tym jak do naszego kraju zaczęli napływać uchodźcy wojenni. Wystarczyło tylko pół roku, by w Polsce nasi sąsiedzi zarejestrowali blisko 8500 aktywnych działalności gospodarczych (na koniec 2021 r. było ich 7117). Z roku na rok jest ich coraz więcej. Zmienia się także rodzaj działalności. Ulubione województwa i miasta już mniej – wynika z analizy firmy InfoCredit.

W 2023 r. obywatele Ukrainy założyli w Polsce 30 363 działalności, z czego na koniec grudnia aktywnych było 24 031. Od lipca do maja 2024 r. przybyły kolejne 15 983 mikrobiznesy, z czego 14 641 aktywnych.

Obywatele Ukrainy prowadzą biznes głównie w największych ośrodkach miejskich. I to się nie zmienia. Ich celem jest głownie Mazowieckie (7751 działalności w 2023 r. i 4306 w 2024), Dolnośląskie (4303 i 2122) i Małopolskie (4022 i 2113). Polska Wschodnia nie cieszy się tu powodzeniem. Województwo Śląskie, w którym bezrobocie na tle kraju jest relatywnie niskie (niższe tylko w Wielkopolsce), ma dość dobrą relację cen mieszkań i cen wynajmu, zajmuje dopiero 6. miejsce.

Jeśli chodzi o ulubione miasta tu też nie ma zmian. Najpopularniejsze to Warszawa, Kraków i Wrocław. Co ciekawe – inne główne polskie miasta są daleko z tyłu za pierwszą trójką. Katowice nie zmieściły się w pierwszej siódemce.

Co ciekawe – w 2023 i w 2024 r. nastąpiła zmiana jeśli chodzi o najpopularniejsze PKD w działalności zakładanych przez obywateli Ukrainy. Jeszcze w 2022 r. specjalnością numer 1 były usługi fryzjerskie i kosmetyczne. Teraz – działalność związana z oprogramowaniem. I przewaga tej specjalności znacząco rośnie. Działalność gastronomiczna wypadła z pierwszej szóstki, a była tam jeszcze w 2022 r.

Copyright by InfoCredit. Design by TWINS STUDIO

Wykorzystujemy technologię plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowanie na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Korzystając z witryny InfoCredit wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji w Polityce prywatności.Zamknij komunikat