Goście z Ukrainy idą na swoje
Skokowy wzrost działalności gospodarczych naszych sąsiadów w Polsce w 2022 r.
W 2022 r. nastąpił znaczący wzrost liczby nowych działalności gospodarczych zakładanych przez obywateli Ukrainy w Polsce. Po lutym powstało ich znacznie więcej niż w ubiegłych latach. Jest to głównie działalność usługowa, a najpopularniejsza branża to fryzjerstwo i zabiegi kosmetyczne. Ale nie tylko. Na swoje w Polsce w tym roku poszli także informatycy i informatyczki. Nadal sporo działalności (nie mniej niż w ubiegłych latach) zakładano także w budownictwie i transporcie – wynika z raportu firmy analitycznej InfoCredit.
Do końca 2021 r. w Polsce istniało 7117 działalności gospodarczych założonych przez obywateli Ukrainy, w tym 6310 aktywnych. W tym roku nastąpił znaczący wzrost. Do końca sierpnia nasi wschodni sąsiedzi złożyli 9374 wniosków o założenie działalności, z czego 8446 jest aktywnych.
– Działalność gospodarcza, mimo coraz większych obciążeń i ciągłych zmian w przepisach podatkowych, nadal jest najprostszą formą biznesu. Z nadanym numerem PESEL, przy pomocy wolontariuszy i wsparciu urzędników, jest to do załatwiania praktycznie od ręki. Współpraca polskiego i ukraińskiego biznesu przy odbudowie kraju naszych sąsiadów to jeszcze temat przyszłości. Dziś nasi goście próbują się odnaleźć w naszym kraju, także biznesowo, bo chcą być niezależni – mówi Jerzy Wonka, dyrektor ds. rozwoju w InfoCredit.
Ogółem w Polsce, po znaczącym spadku wniosków o założenie działalności z 26 567 w styczniu do 21 792 w lutym 2022 r. nastąpił ponowny wzrost o ok. 5 000 w kolejnych miesiącach. Można założyć, że to efekt wniosków składanych przez Ukraińców. Przynajmniej częściowo.

Duże miasta głównym celem
Najwięcej działalności gospodarczych nasi goście założyli tam, gdzie jest największa szansa zdobycia klientów. Nic więc dziwnego, że najchętniej udawali się do Warszawy i największych miast. Odległość od granicy nie miała tu znaczenia. Liczył się atrakcyjny rynek, szansa na godne urządzenie się i znalezienie mieszkania.
Najwięcej działalności w tym roku obywatele Ukrainy założyli na Mazowszu (2262), w województwie Dolnośląskim (1473) i Małopolskim (1285). Na 4. miejscu jest Pomorskie, a na 5. Wielkopolskie (odpowiednio 1040 i 701). Co ciekawe – Śląskiego zabrakło w pierwszej piątce (tylko 459 działalności). Więcej działalności Ukraińcy założyli na przykład w Zachodniopomorskim (493). W województwach położonych na wschodzie Polski działalności gospodarczych naszych gości przybyło dużo mniej. W Podkarpackim 209, w Lubelskim 253, a w Podlaskim tylko 59, mniej nawet niż na Warmii i Mazurach (61).

Głównym celem biznesowym i zarobkowym była oczywiście Warszawa. W stolicy w tym roku nasi goście założyli 1764 nowych działalności. Na drugim miejscu znalazł się Kraków (1042), który nieznacznie wyprzedził Wrocław (1040). We Wrocławiu i w Gdańsku przybyło odpowiednio 434 i 417 działalności. Szczecin znacznie wyprzedził Łódź (314 wobec 237), a Katowic nie ma w pierwszej siódemce najbardziej atrakcyjnych miast do zakładania swojego biznesu według Ukraińców.

W jakich branżach najbardziej aktywni w tym roku byli obywatele Ukrainy? Wbrew pozorom nie są to wyłącznie kobiece specjalności. Faktem jest, że najwięcej wniosków o założenie nowych działalności i to zdecydowanie złożono w kategorii „Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne” (1131). Na drugim miejscu jest działalność związana z oprogramowaniem, którą z powodzenia mogą wykonywać zarówno kobiety jak i mężczyźni. W tym roku nie brakowało wniosków o założenie działalności związanej z budownictwem czy transportem, choć w tym ostatnim przypadku przybyło ich mniej, niż do tej pory (tylko 280).
– Kobiety i dzieci stanowiły zdecydowaną większość wśród wojennych uchodźców. Wielu mężczyzn towarzyszy jednak swoim rodzinom w naszym kraju lub po prostu nie zdecydowało się na powrót. Mogli więc zakładać działalność gdy dołączyły do nich rodziny wiedząc, że zostaną u nas na dłużej – mówi Jerzy Wonka.

InfoCredit jest partnerem merytorycznym konferencji „Europe – Poland – Ukraine. Rebuild Together”, która odbędzie się 5 października w Warszawie. Organizatorami wydarzenia są Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Warsaw Enterprise Institute. Więcej informacji: https://konferencjaukraina.zpp.net.pl/