21 września zaczyna się kolejna edycja targów POLAGRA. W Poznaniu zaprezentują się m.in. liderzy polskiego rynku, najlepsi eksporterzy i firmy aspirujące do sektorowej ekstraklasy. Wyniki wystawców potwierdzają, że sektor spożywczy ma się w Polsce coraz lepiej.

Targi to idealna okazja, by zdobyć nowych kontrahentów. Nie zawsze jednak to, co najciekawsze, widać na ekspozycji. Dlatego warto sprawdzić w jakiej kondycji jest firma, z którą zaczynamy współpracować. Taką możliwość wystawcom daje serwis Strefa Wystawcy – Dźwignia Biznesu. Partnerem serwisu jest firma InfoCredit, zajmująca się m.in. zbieraniem, dostarczaniem i analizą danych gospodarczych. Ona też dostarcza wystawcom raporty o kondycji potencjalnych partnerów handlowych.
Z analizy wyników firm wystawiających się na targach POLAGRA płyną dość optymistyczne wnioski. Ich przychody systematycznie rosną, a rentowność jest przyzwoita.
InfoCredit wśród wystawców POLAGRY wyłonił grupę 132 firm, która nieprzerwanie od 2011 r. publikuje wyniki finansowe. Ich zsumowane przychody w 2013 r. wyniosły 27,8 mld zł. wobec 24,97 mld zł w 2012 r. i 21,5 mld zł w 2011 r. Dynamika wzrostu jest imponująca – w latach 2011-2013 wyniosła aż 29,3 proc.
Zsumowany zysk netto analizowanych firm w 2013 r. wyniósł aż 1,29 mld zł wobec 1,24 mld zł rok wcześniej i 940 mln zł w 2011 r. Wzrost w latach 2011-2013 wyniósł aż 37,2 proc. Średnia rentowność zysku ze sprzedaży i średnia rentowność zysku netto jest na dobrym poziomie i wynosi odpowiednio 4,6 proc. i 3,9 proc. Pod tym względem najlepszy dla badanych firm był rok 2012, gdy było to odpowiednio 5 i 4,7 proc.
Badana grupa stanowi także istotne źródło przychodów do budżetu Państwa. W latach 2012-2013 wpłaciła po ok. 250 mln zł z tytułu podatku CIT.
Firma InfoCredit sprawdziła też, która z firm wśród wystawców poszczególnych bloków tematycznych POLAGRY zasługuje na wyróżnienie. Oto Oni.
 
POLAGRA FOOD
 
Wśród wystawców z POLAGRY FOOD najcięższa waga to spółdzielnie mleczarskie. Liderem pod względem przychodów za ostatni okres, za który dostępne były dane roczne (2013 r.) jest Mlekovita z wynikiem 3,33 mld zł. SM Mlekovita wyprzedziła o 110 mln zł, Spółdzielnię Mleczarską MLEKPOL, która rok wcześniej byłaby liderem. 
Mlekovita jest aktywna na rynkach eksportowych. W 2014 r. rozpoczęła współpracę z podmiotami w 12 nowych krajach, tym samym zwiększając swoją siatkę krajów eksportowych do 59 (w roku 2009 liczba krajów eksportowych wynosiła 36).
Na trzecim miejscu w rankingu przychodów ze sprzedaży plasuje się Pini Polonia, jeden z największych i najnowocześniejszych zakładów uboju i rozbioru mięsa wieprzowego w Polsce. Przychody Pini Polonia za ostatni badany okres to 2,72 mld zł. Niezły wynik, jak na spółkę, która działalność rozpoczęła w 2010 r. Dynamika wzrostu przychodów ze sprzedaży w przypadku Pini Polonia jest imponująca – w latach 2013/2012 wyniosła 33,68 proc. i 59,53 proc. w latach 2012/2011.
Wśród spółek z branży cukierniczej warto zwrócić na Majami z Bełchatowa. Producent m.in. popularnych krówek może się pochwalić nie tylko wysoką dynamiką przychodów, ale i rentownością znacznie przewyższającą średnią wśród wystawców. 
Dynamika wzrostu przychodów Majami w latach 2013/2012 wyniosła 26,25 proc. a w okresie 2012/2011 - 23,57 proc.  Na wysokim poziomie utrzymuje również rentowność zysku ze sprzedaży – 7,25 proc. w 2013 roku, 9,27 proc. w 2012 roku i 9,41 proc. w 2011 roku. Majami może pochwalić się też ponadprzeciętną rentownością zysku netto, który wyniósł 7,57 proc. w 2013 r., 5,86 proc. w 2012 r. oraz 8,81 proc. w 2011 r. Majami rozwija również swoją sprzedaż poza granicami Polski – w 2014 r. zdobyła 4 nowe rynki.
 
POLAGRA GASTRO
 
Na tle wystawców targów POLAGRA GASTRO wyróżnia się firma Koree. W latach 2011-2013 jej przychody zwiększyły się niemal 4-krotnie. Koree zasługuje także na wyróżnienie ze względu na wysoką rentowność zysku ze sprzedaży (w 2013 roku – 17,43 proc., w 2012 roku 9,67 proc., a w 2011 r. – 8,7 proc.). Rentowność zysku netto w 2013 roku wynosiła 13,74 proc., w 2012 roku 9,8 proc., a w 2011 r. 5,66 proc. Te wskaźniki plasują się znacznie ponad średnią rentownością branży w badanej próbie wynoszącą ok. 4 proc.
Kolejny z prymusów w tej kategorii to firma Pro Ascobloc. Jej przychody w okresie 2011-2013 zwiększyły się prawie 3 razy. Rentowność zysku ze sprzedaży w latach 2013, 2012 utrzymywała się na wysokim poziomie 27 proc., a rentowność zysku netto wynosiła w tych latach 23 proc. Firma z powodzeniem rozwija eksport.
 
POLAGRA TECH
 
Trzecia odsłona targów skupia firmy  z technologicznego zaplecza branży spożywczej. Wśród nich wybijającą jest Fabios, która stale zwiększa swoje przychody ze sprzedaży oraz wykazuje rentowność zysku ze sprzedaży na ponadprzeciętnym poziomie wynoszącym ok. 13 proc. w 2013 roku (przeciętna dla branży ok. 7 proc.). Rentowność zysku netto w latach 2013 i 2012 wynosiła ok. 13 proc., podczas gdy w branży byłą w okolicach 6 proc. Firma Fabios posiada szeroką siatkę odbiorców zagranicznych (42 kraje), do których trafia sprzedaż o wartości 75-100 mln PLN. W roku 2014 firma trafiła ze swoimi produktami do 4 nowych państw. 
Inną firmą, którą warto wyróżnić, jest Rex-Pol.  Właścicieli musi cieszyć wysoka rentowność zysku ze sprzedaży na poziomie 22 proc. w 2013, 14 proc. w 2012 roku i 13 proc. w 2011 r. Również rentowność zysku netto ma imponującą wartość – 14 proc. w 2013 r., 9 proc. w 2012 r. i 13 proc. w 2011 r. Dla branży średnie wartości wynoszą odpowiednio około 7 oraz 6 proc.
Copyright by InfoCredit. Design by TWINS STUDIO

Wykorzystujemy technologię plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowanie na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Korzystając z witryny InfoCredit wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji w Polityce prywatności.Zamknij komunikat