...jak rozwijają biznes członkowie Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce

Raport powstał we współpracy CCIFP i InfoCredit, luty 2014

Kapitał francuski odegrał bardzo ważną rolę w rozwoju polskiej gospodarki. Francja to jeden z trzech największych inwestorów w Polsce, który zainwestował w naszym kraju prawie 22 mld euro (dane NBP). Firmy z udziałem kapitału francuskiego i członkowie Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce rozwijają się z roku na rok, bez względu na koniunkturę. Mają też istotny wkład w rozwój polskiego eksportu.

Firma InfoCredit prześledziła wyniki firm – członków Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce (CCIFP). Z roku na rok radzą sobie coraz lepiej, a ich zagregowane przychody rosną. Podobny trend widać także wśród eksporterów. Opanowują kolejne rynki zwiększając sieć sprzedaży. Menedżerowie firm zrzeszonych w CCIFP oczekują, że koniunktura w kolejnych latach będzie się stopniowo poprawiać, także na rynkach zagranicznych.

W raporcie, który powstał we współpracy CCIFP i wywiadowni InfoCredit, analizowaliśmy dokonania firm zrzeszonych w Izbie na arenie międzynarodowej. W dalszej części raportu przedstawiamy prognozy na kolejne lata, tajemnice sukcesu wiodących eksporterów i ich atuty. Opisujemy też bariery, jakie napotykają eksporterzy, szczególnie na rynkach wschodnich i wschodzących. Zapraszamy do lektury.

To będzie lepszy rok

Zarządzający firmami zrzeszonymi w CCIFP oczekują, że ten rok będzie lepszy niż poprzedni. Spodziewają się także lepszej koniunktury na rynkach zagranicznych.

- Sytuacja eksporterów w Polsce nieznacznie się polepszyła. Widać wyraźne ożywienie na rynku, na którym działa nasza firma (branża meblarska). Jest to bezpośrednio związane z nastrojami panującymi w krajach starej UE. Wyraźne ożywienie widoczne jest w Niemczech, Francja nadal jest w stanie niepewności. Przekłada się to bezpośrednio na liczbę zamówień - mówi Wojciech Dorociak, Dyrektor Zarządzający firmy Standis Polska, dostawcy wyposażenia meblowego oraz materiałów POSdla sieci handlu detalicznego oraz producentów FMCG na rynku polskim oraz środkowoeuropejskim. Z danych InfoCredit wynika, że Standis Polska w 2012 r. zwiększyła sieć eksportową z 13 do 15 krajów. Wartość eksportu zawiera się w przedziale 10-30 mln zł. Znajduje się w czołówce największych eksporterów zrzeszonych w CCIFP.

Wzrostu eksportu z Polski oczekuje także Dariusz Strączyński, Prezes Zarządu i Dyrektor Zarządzający Hamelin Polska. Jego firma w 2012 r. eksportowała do 13 krajów (wzrost o 5). Hamelin Polska należy do francuskiej grupy Hamelin - wiodącego producenta na międzynarodowym rynku produktów biurowo-szkolnych. Wartość eksportu w 2012 r. zawierała się wprzedziale 10-30 mln zł.

- Jestem przekonany, że wartość polskiego eksportu w 2014 r. będzie wyższa niż w 2013. Szacujemy, że w naszej firmie produkcja na eksport wzrośnie o około 15 proc. w stosunku do roku ubiegłego– mówi Dariusz Strączyński.

Zagregowane przychody członków CCIFP

Dane w mld PLN dla 285 firm, składających regularnie sprawozdania finansowe od 2008 do 2012 roku.

Zagregowane przychody eksporterów-członków CCIFP

Dane w mld PLN dla 62 firm, składających regularnie sprawozdania finansowe od 2008 do 2012.

Jak zdobywa się kolejne rynki?

Prezesi firm zrzeszonych w CCIFP podkreślają, że Wschód to obiecujący kierunek, ale przydałyby się rozwiązania, które ułatwiłyby dostęp do tych rynków.

Christophe Dubus, prezes Zarządu Leroy Merlin Polska, uważa, że sytuacja eksporterów będzie coraz lepsza ze względu na dobrą koniunkturę na rynkach Unii Europejskiej i Europy Wschodniej.

- Wschód odgrywa znaczącą rolę w polskim eksporcie. Odnotowujemy coraz więcej relacji handlowych, które ten trend potwierdzają. To naturalny rynek eksportowy dla polskich firm, chociażby tylko z powodu bliskości geograficznej, nie ma zbyt wielkiej bariery językowej, co ułatwia nawiązywanie kontaktów handlowych. Zresztą ten trend dobrze ilustrują niektóre historie naszych dostawców, których produkty były na tyle cenione, że otworzyli fabryki w Rosji i na Ukrainie– mówi Christophe Dubus. Zastrzega jednak, że nie można przewidzieć dalszego rozwoju sytuacji politycznej, tak jak obecnie na Ukrainie, których przebieg i rozwiązanie mogą mieć wpływ na polski eksport.

- Standis Polska eksportuje zarówno do Rosji, jak i do krajów Azji Mniejszej. Nie są to na razie znaczące ilości, ale są bardzo obiecujące. Elementem blokującym rozwój to wewnętrzne przepisy celne tych krajów, w tym podważanie wartości rynkowych towarów produkowanych w Polsce, UE oraz otwarcie tych krajów na współpracę z krajami byłego Związku Radzieckiego, Chin  a nie z UE – mówi Wojciech Dorociak, Dyrektor Zarządzający firmy Standis Polska.

Jego zdaniem potrzebne jest unormowanie stosunków handlowych. Powinien to być priorytet dla polityki zewnętrznej UE. Atutem firm działających w Polsce i zatrudniających polskich menedżerów jest z kolei łatwość komunikacji językowej, znajomość i mobilność na rynkach wschodnich. Wojciech Dorociakuważa, że powinniśmy jak najlepiej wykorzystać ten potencjał.

- Zdobywanie rynków zagranicznych to długotrwały proces, który wymaga dużego zaangażowania na wszystkich poziomach. O sukcesie, jakim jest zdobycie klienta i długoterminowa współpraca, decydują dwa czynniki. Pierwszym z nich jest jakość proponowanych wyrobów, drugi to konkurencyjność. Biorąc pod uwagę łatwość, z jaką można nabyć produkty w krajach azjatyckich oraz ich niskie ceny, koniecznością jest uzyskanie jak najniższych kosztów wytworzenia– dodaje Dariusz Strączyński.

Jacek Gromniak, prezes polskiej spółki firmy Somfy,dostawcy napędów i  sterowań do osłon przeciwsłonecznych i bram, podpowiada, że aby zdobywać kolejne rynki potrzebne jest odpowiednie przygotowanie.

- Istotne jest staranne zbadanie rynku docelowego, nawet jeśli jest to tylko faza wstępna. Wiele firm popełnia w jej trakcie błędy, które później niezwykle trudno naprawić. Jeśli myśli się o trwałym zakorzenieniu na danym rynku, nieodzowna jest na nim stała obecność, naturalnie w formie i zakresie odpowiednim do rodzaju działalności, skali rynku docelowego i jego specyfiki– mówi Jacek Gromniak. Somfy Sp. z o.o. w 2012 r. handlowała z 18 krajami. To istotny wzrost od 2011 r. (o 12). Jacek Gromniak podkreśla, jak ważne jest wsparcie właścicieli.

- Poprzez światową sieć spółek dystrybucyjnych, Somfy jest w stanie elastycznie reagować na zmieniające się trendy i skutecznie kształtować politykę produktową. Obecność lokalna zwiększa efektywność wysiłków sprzedażowych i umożliwia kształtowanie rynku w wielu aspektach – dodaje prezes polskiej spółki firmy Somfy.

Najpopularniejsze kierunki eksportu wśród członków CCIFP

Główne kierunki eksportu członków CCIFP to Francja i Niemcy. Do pierwszego z tych krajów w 2012 r. eksportowało 41 członków Izby, do drugiego 35. To oczywiście żadna niespodzianka. Trudno się dziwić, że Francja jest najbliższa członkom Izby Francuskiej. Z kolei Niemcy to główny partner handlowy firm działających w Polsce. Christophe Dubus, prezes Zarządu Leroy Merlin Polska, pozytywnie ocenia perspektywy zachodniego kierunku eksportu.

- Nasze towary mogą na przykład konkurować jakością i poziomem cen, co stanowi zdecydowaną zaletę dla eksportu do państw położonych na Zachodzie. Zauważamy również, że popyt ze strony naszych zachodnich sąsiadów (w naszym przypadku Niemiec i Czech) zdecydowanie rośnie – dodaje Christophe Dubus.

Jednak coraz większe znaczenie dla firm zrzeszonych w CCIFP ma kierunek wschodni. W 2012 r. aż 30 członków Izby eksportowało do Rosji. Ten kraj awansował z 4. na 3. miejsce wśród głównych partnerów handlowych członków Izby. W 2011 r. trzecie miejsce zajmowały Węgry, obecnie spadły na 10. miejsce. Spory awans w 2012 r. zanotowała też Ukraina. Według ostatnich dostępnych danych swoje produkty i usługi eksportuje tam 29 członków Izby, w 2011 r. 21 członków. Ukraina zajmowała wówczas 10. miejsce. Rynki wschodnie stopniowo odzyskują swoje pozycje, jakie miały w latach 2010 i 2009 (statystyki poniżej). Nadal wysoko wśród partnerów handlowych członków CCIFP plasują się Czechy (5. miejsce). Wysokie miejsce zajmują USA (6. miejsce, rok wcześniej 11.).

Gdzie eksportują członkowie CCIFP?

Liczba krajów, do których eksportują firmy zrzeszone w CCIFP

2009 - 104 kraje

2010 - 106 krajów

2011 - 109 krajów

2012 - 111 krajów

Źródło: InfoCredit

Największe sieci eksportowe członków CCIFP

Poniżej przedstawiamy firmy z CCIFP, posiadające największe sieci eksportowe. W tej kategorii zdecydowanie prowadzi Michelin Polska. Producent opon z Olsztyna ma zdecydowanie największą sieć eksportową ze wszystkich członków Izby, liczącą 83 kraje. Warto podkreślić wysoką pozycję Hutchinson Poland, firmy która najszybciej w 2012 r. zwiększała sieć eksportową. Tuż przed Hutchinson Poland Jest Alstom Power.

- Nasze wyroby dostarczamy na cały świat. Jesteśmy rozpoznawanym producentem turbin nie tylko jako jeden z zakładów Alstom, ale również jako zakład polski, zlokalizowany w Elblągu, słynący z jakości i terminowości dostarczania wyrobów. Produkcja elbląskiej odlewni przeznaczona jest na rynek krajowy i na rynki zagraniczne – odlewnia jest jedynym tego typu zakładem w Grupie Alstom i dostarcza swoje produkty na projekty realizowane na całym świecie. Z naszego punktu widzenia, kluczem do walki ze spowolnieniem gospodarczym oraz negatywnym wpływem kryzysu europejskiego na naszą gospodarkę jest koncentracja na inwestycjach, podnoszących konkurencyjność naszych produktów – mówi Mirosław Kowalik, Dyrektor Sprzedaży Alstom Power.

Tak rozwijają eksport członkowie CCIFP. Wszystkie spółki – duże, małe i średnie

Najbardziej dynamiczni eksporterzy wśród małych i średnich spółek – członków CCIFP

Bardzo dynamicznie rośnie także sieć eksportowa małych i średnich spółek - członków CCIFP. Na pierwszym miejscu jest firma Hamelin Polska.

Optymizm ma potwierdzenie w prognozach

Coraz lepsze nastroje eksporterów zrzeszonych w CCIFP potwierdzają prognozy ekonomistów Crédit Agricole Bank Polska. Uważają oni, że coraz lepsza koniunktura na Zachodzie sprawi, że w kolejnych kwartałach polski eksport do strefy euro (w tym przede wszystkim Niemiec) ulegnie dalszemu zwiększeniu. Struktura polskiego eksportu znów się przeorientuje w kierunku zachodnim. Kontynuacja ożywienia w niemieckiej gospodarce będzie wspierać przyśpieszenie wzrostu gospodarczego w Polsce.

"Przedstawione wyżej tendencje stanowią wsparcie dla naszego scenariusza zakładającego przyśpieszenie polskiego eksportu z 6,4 proc. r/r w III kwartale 2013 do 7,2 proc. w IV kwartale 2013 i 7,3 proc. w I kwartale 2014 r. Wyższy wkład eksportu netto wraz ze stopniowym odbudowywaniem się popytu krajowego będzie oddziaływał w kierunku wzrostu rocznej dynamiki PKB 2,9 proc. w I kwartale 2014 r." - podają eksperci Crédit Agricole.

Warto też podkreślić, że wielu członków CCIFP ma wielkie wsparcie w rozwoju zagranicznych sieci sprzedaży ze strony właścicieli, czyli globalnych koncernów. To oni – pośrednio – wspierają polski eksport. Liderzy polskich oddziałów francuskich firm często przyznają skromnie, że jako części międzynarodowych korporacji, które zapewniają globalną dystrybucję, nie mają wpływu na sieci eksportu.

- My z tym podejściem się nie zgadzamy, bo przecież dobra jakość i efektywność polskich zakładów wpływa bezpośrednio na to, że odbiorców produktów Fabriqué en Pologne przybywa. I z tego powinniśmy się cieszyć – mówi Jerzy Wonka, Dyrektor ds. Rozwoju InfoCredit.

O raporcie „Fabriqué en Pologne”

Raport powstał na podstawie wyników firm ze sprawdzań finansowych, publikowanych przez firmy m.in. w KRS oraz na podstawie danych ze Służby Celnej (dokumenty SAD). Uwzględniano każdą sprzedaż zagraniczną.

Copyright by InfoCredit. Design by TWINS STUDIO

Wykorzystujemy technologię plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowanie na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Korzystając z witryny InfoCredit wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji w Polityce prywatności.Zamknij komunikat